1. Montessorionderwijs
Maria Montessori, naar wie ons onderwijs is vernoemd, werd op 31 augustus 1870 geboren in Chiaravalle, een klein plaatsje bij Ancona, Italië. Na haar middelbare schooltijd aan de Regia Scuola Tecnica Michelangelo Buenarotti kiest ze, tegen de gewoonte van die tijd in, aanvankelijk voor de studie voor ingenieur, maar later voor de medicijnenstudie. Ze is daarmee een van de eerste vrouwelijke medicijnenstudenten van Italië en in 1896 de eerste vrouwelijke arts. In opdracht van de regering stichtte zij in de sloppenwijken van Rome haar “Casa dei bambini”, waarin kinderen van wie beide ouders buitenshuis moesten werken, opgevangen en begeleid werden. De resultaten waren spectaculair. Haar methode werd wereldwijd bekend en in vele landen toegepast. Haar inzicht in en begrip voor kinderen, en haar ideeën om hen te helpen bij hun ontwikkeling tot gezonde, evenwichtige en kritische volwassenen zijn ook vandaag de dag nog actueel en zinvol.
Wij dragen het montessorionderwijs een warm hart toe omdat het onderwijs de leerling volgt en niet andersom. De visie van Maria Montessori is zichtbaar in de school door het materiaal, de onderwijskundige aanpak en de pedagogische aanpak. Wij willen een school zijn waar ieder individu zichzelf mag zijn en volledig de ruimte krijgt om te groeien en ontwikkelen in zijn/haar eigen tempo.
Wij streven naar een veilige omgeving waarin ieder zich kan ontwikkelen in vrijheid en verbondenheid tot een zelfstandige en authentieke wereldburger. De kernwaarden waar op deze missie is gebaseerd zijn:
Medeverantwoordelijkheid: Leren om zelfredzaam en zelfstandig te worden in samenhang met je verantwoordelijkheid en jouw rol in het geheel.
Ontwikkeling: In de breedste zin van het woord! Creativiteit, persoonlijkheid, taal, rekeken en meer.
Authenticiteit: Jezelf kunnen zijn in relatie tot de ander.
Vrijheid: In werkkeuze en werktijd. In balans met je je nodig hebt om je goed te ontwikkelen.
Verbondenheid: Verbonden met je groep, de school, je nabije omgeving en de wereld.
2. De school
Op onze school staan gediplomeerde montessorileerkrachten voor de groepen of leerkrachten die de opleiding volgen.
Naast de groepsleerkrachten hebben wij vakleerkrachten voor bewegingsonderwijs, handvaardigheid en gymnastiek. Er wordt ook gewerkt met gastdocenten die een langere periode aan de school verbonden zijn. Momenteel gaat het om de volgende vakgebieden: muziek (groep 1 t/m 8), EHBO (groep 8), drama (groep 1 t/m 8). Daarnaast worden er ondersteuningsmomenten georganiseerd (voor kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong), waarbij leerlingen die dat nodig hebben extra ondersteuning krijgen (denk aan verrijking, leren plannen, leren leren etc.).
Binnen het montessorionderwijs wordt de individuele ontwikkeling van de kinderen begeleid. Naast de aangeboden leerstof is er veel aandacht voor het samen spelen, bewegen, muziek en creativiteit. Naast individuele lesjes worden er ook groepslesjes gegeven. Door de montessoriwerkwijze zijn diverse vakgebieden geclusterd en bepalen de kinderen vaak zelf de werkvolgorde en het tempo.
Invulling onderwijs groepen 1 t/m 2
In de onderbouw werken wij met de montessorimaterialen. Kinderen kunnen kiezen uit de taal-, reken-, huishoudelijke en motorische kast. De kinderen gaan individueel of samen aan het werk. De leerkracht maakt haar pedagogische/didactische ronde. Soms zijn er ook lessen voor heel de groep (kanjerlessen, liedjes zingen, een nieuw materiaal introduceren etc.).
Invulling onderwijs leerjaar 3 t/m 8

Het montessorionderwijs gaat uit van de individuele ontplooiing van de kinderen. Dit impliceert dat de kinderen hun eigen ontwikkelingsproces doorlopen waarop het leerstofaanbod wordt gebaseerd. De onderwijsbehoeftes zijn verschillend en de kinderen bepalen vaak zelf hun werkvolgorde, werktempo, duur en aanpak. Hierdoor wordt geen vast rooster voor alle vakken gemaakt en is de urentabel een richtlijn.
In juni 2022 hebben we onze onderwijstijd door laten rekenen. We voldoen ruim aan de eisen op het gebied van de onderwijstijd.
Aanbod voor het jonge kind
Onze school heeft geen extra aanbod voor het jonge kind. We werken samen met kinderopvangorganisaties in de buurt, BINK, Kindergarden en Koningskinderen.
De kinderen van Montessorischool-Centrum komen uit meerdere wijken van Hilversum. Voor de overdracht van gegevens zijn er afspraken gemaakt met andere peuterspeelzalen en kinderdagverblijven. Een speciale relatie is er met de montessoripeuterspeelzaal die enkele jaren geleden is overgedragen aan Bink Kinderopvang. Door ruimtegebrek is de peuterzaal ook in het gebouw van de BSO gehuisvest. De peuterleidster heeft een montessoriopleiding en draagt zorg voor een goede voorbereiding op de basisschool en een warme overdracht naar Montessorischool-Centrum.
Vakleerkrachten
Op onze school zijn de volgende vakleerkrachten aanwezig:

Drama
De school werkt al een aantal jaren nauw samen met "Pakketje plezier" voor het verzorgen van dramalessen. De dramalessen (groepen 1 t/m8) vinden plaats in een serie van acht weken. De lessen richten zich op het uiten van emoties, met elkaar om kunnen gaan en/of andere sociaal-emotionele doelen op aanvraag van de groepsleerkracht. Deze lessen worden betaald vanuit de vrijwillige ouderbijdrage.
Handvaardigheid
Onze school beschikt over een eigen vakleerkracht handvaardigheid (Nanette). Groepen 3 t/m 8 krijgen elke week handvaardigheid. Dit zijn halve groepen om de kinderen zo goed mogelijk te begeleiden en om voldoende aandacht te hebben voor het creatieve proces. M.a.w. de kinderen hebben om de week handvaardigheid. Groepen 1-2 krijgen handvaardigheidslessen in de eigen groep. Dit omdat deze opdrachten de hele week door worden gegeven en aansluiten op thema's in de groep.
Muziek
De school werkt al een aantal jaren nauw samen met "Muziekschool Baarn" voor het verzorgen van muzieklessen. Dit zijn extra lessen buiten het zingen en de aandacht voor muziek die we in de klassen hebben gedurende het hele schooljaar. In lessenserie van ongeveer 8 weken, werken de kinderen toe naar een concert. Aan het einde van de lessen worden de ouders getrakteerd op een concert van hun kinderen op school. De muzieklessen van Muziekschool Baarn worden betaald vanuit de vrijwillige ouderbijdrage.
Lichamelijke opvoeding
Bewegen is belangrijk voor de ontwikkeling van onze kinderen. De groepen 1 en 2 spelen dagelijks buiten met elkaar. Ook wordt er regelmatig in de speelzaal gegymd (onder begeleiding van de groepsleerkracht). De overige groepen hebben 2x per week gymnastiekles in onze eigen gymzaal. De lessen worden door onze vakleerkracht gymnastiek (Elbert) gegeven.
Alle kinderen hebben recht op een veilige schoolomgeving. Het is de verantwoordelijkheid van de school, leerlingen en ouders samen, dat iedereen zich prettig voelt en blijft voelen. De school maakt gebruik van de Kanjermethode voor de sociaal-emotionele ontwikkeling: De methode richt zich op het aanleren van gewenst gedrag en streeft de volgende doelen na:
- Het bevorderen van vertrouwen en veiligheid in de klas.
- Het versterken van de sociale vaardigheden bij leerlingen.
- Beheersing van verschillende oplossingsstrategieën bij pesten en andere conflicten.
- Bewustwording van de eigenheid bij leerlingen.
- Leren om verantwoordelijkheid te nemen.
- Het bevorderen van actief burgerschap en sociale integratie.
Omdat de leerkracht een belangrijk verschil kan maken wanneer er meteen aandacht is voor pestgedrag, is het van belang dat kinderen en ouders (ook als het niet het eigen kind betreft) naar de leerkracht toe gaan, zodra zij signalen zien die zouden kunnen duiden op pestgedrag. Er zijn niet altijd zichtbare uitingen van pestgedrag. Daarom moeten ouders en leerkrachten extra alert zijn. Alle leerkrachten hebben de Kanjertraininglicentie of volgen deze training. De Kanjermethode richt zich op vijf regels om ongewenst gedrag te voorkomen:
- We vertrouwen elkaar
- We helpen elkaar
- Niemand speelt de baas
- Niemand lacht uit
- Niemand doet zielig

De school heeft een protocol sociale veiligheid. Daarin omschrijft zij hoe zij omgaan met (grote) verstroringen m.b.t. de (sociale) veiligheid op en rond de school. Dit protocol vindt u op de website onder "Praktische informatie". Het gaat daarbij om de gevallen waarin de veiligheid van kinderen, ouders of het personeel van de school in het geding komt.
Monitoren sociale veiligheid
Onze school monitort de sociale veiligheidsbeleving van leerlingen. We nemen een vragenlijst af via WMK (Werken met kwaliteit).
Om de sociale veiligheid te monitoren worden er 2x per jaar sociogrammen afgenomen per groep en krijgen alle leerlingen uit de groepen 5 t/m 8 ieder jaar de gelegenheid om een vragenlijst in te vullen. Om de 4 jaar krijgen de ouders en de leerkrachten een uitnodiging om een vragenlijst in te vullen. De vragenlijsten zijn samengesteld vanuit WMK, een erkend systeem voor kwaliteitsbewaking.
Anti-pestcoördinator en vertrouwenspersoon
In het protocol sociale veiligheid beschrijven we hoe de school zorgt draagt voor een veilige omgeving. De school heeft een interne contactpersoon:
a.vanderlee@atscholen.nl
Daarnaast is er een vertrouwenspersoon aangesteld vanuit ons bestuur:
vertrouwenspersoon@atscholen.nl
ICT is niet meer weg te denken als ondersteuning van onze lessen. De vele chromebooks en iPads op school ondersteunen de kinderen bij de uitleg en het inoefenen van de lesstof, bijvoorbeeld het inoefenen van woorden, de tafels en cijferen en bij het maken van werkstukken. Vanaf groep 3 werken kinderen met devices. Er is niet voor elk kind een chromebook of iPad. Beperkheid in het materiaal is een van de uitgangspunten van het montessorionderwijs. Kinderen moeten leren dat zij soms even moeten wachten tot een materiaal beschikbaar is. Zo leren zij omgaan met uitgestelde aandacht, wachten, plannen van werk en het nadeken over alternatieven.
Wij leren kinderen verantwoordelijk om te gaan met devices/het internet. Dit doen wij onder andere door lessen uit de leergang mediawijheid.
Onze school heeft een ICT-coördinator die de ontwikkelingen op ICT-gebied nauwlettend in de gaten houdt. De coördinator ondersteunt de leerkrachten bij het gebruik van het digibord en de chromebooks in de klas.
3. Leerlingbegeleiding
Alle leerlingen hebben ondersteuning nodig. Leerlingen verschillen echter in de mate waarin en de manier waarop zij ondersteuning nodig hebben. We willen goed onderwijs bieden aan onze leerlingen en niet op voorhand allerlei leerlingen met verschillende problematiek uitsluiten. Omdat we vanuit de Montessori-visie van oudsher al kijken naar de onderwijsbehoeften van de leerling, is er ruimte om tegemoet te kunnen komen aan specifieke onderwijsbehoeften van de leerling. De school bewaakt het overschrijden van grenzen. Wenselijkheid van wat een kind nodig heeft en haalbaarheid voor de leerkracht moeten in balans zijn. Gedurende de schoolloopbaan van deze kinderen zal er regelmatig geëvalueerd moeten worden of er nog sprake is van evenwicht. Wat heeft deze leerling nodig, bij deze leerkracht, op deze school. Wat is wenselijk? Wat is haalbaar? En wat is uiteindelijk het beste voor de ontwikkeling van het individuele kind? Dit gaat in overleg met ouders waarbij de school de uiteindelijke beslissingen neemt.
Visie
Medeverantwoordelijkheid
"Leer mij het zelf te doen" is een breed verspreide slogan onder de Nederlandse Montessorischolen. Op onze school hebben wij goed nagedacht over wat dat betekent. Dit vraagt van onze kinderen dat zij zelfredzaam zijn. Zelfredzame kinderen gaan zelf naar het toilet, kunnen zelf hun jas ophangen en alle andere dagelijkse routines zelfstandig uitvoeren. Zij willen daarnaast de stap zetten naar zelfstandigheid. Zelfstandige kinderen kunnen autonoom verantwoorde keuzes maken, werk inplannen, een taak overzien. Wanneer kinderen onze school verlaten hebben zij de eerste stappen gezet in het medeverantwoordelijk zijn. Een medeverantwoordelijk persoon denkt na over de effecten van keuzes en gedrag op anderen. Dit alles vraagt ook iets van onze leerkrachten; hoe begeleiden wij onze kinderen in de bovengenoemde stappen, wat voor voorbeeld geven wij zelf? Natuurlijk proberen wij de omgeving van de kinderen daar zo goed mogelijk op aan te laten sluiten.
Ontwikkeling
Op onze school willen wij breed kijken naar de ontwikkeling van kinderen. Wij beperken ons niet louter tot cognitieve ontwikkeling (spelling, rekenen, taal en schrijven e.d.). Ook de creatieve, sociale en sportieve ontwikkeling enz. vinden wij belangrijk. Wij weten dat kinderen zich ontwikkelen volgens vaste ontwikkelingsfasen. De duur en het moment van aanbreken van deze fases zijn door observaties van Maria Montessori weergegeven in onderstaand figuur.

Maria Montessori deelt de ontwikkeling van kinderen in volgens de volgende fases; 0 tot 6 jaar de peuters, 6 tot 12 jaar het kind, 12 tot 18 jaar de adolescent en 18-24 jaar de volwassene. Voor onze school zijn vooral de eerste twee levensfases belangrijk. Omdat de ontwikkeling van kinderen niet heel “strak” gaat maar geleidelijk gaat kan het zijn dat er fasen zijn die elkaar overlappen.
De 0 tot 6-jarige fase (de fase van schepping) start met het leren van bewegen, kruipen, lopen, rennen en basale communicatie (tot 3 jaar). In deze fase leert het kind via indrukken uit de omgeving via zijn “absorberde geest”. De tweede fase is die van de verfijning. Het kind kan steeds complexere bewegingen maken, langere zinnen formuleren en preciezer communiceren. De wereld is voor deze kinderen nog klein en bestaat uit het gezin, de familie, kinderopvang en de kleuterklas.
Het 6 tot 12-jarige kind (de fase van verkenning en wetenschap) is het kind dat vragen stelt. Kinderen willen verklaringen voor de dingen in het leven. Er moet niet alleen een uitleg zijn, deze moet ook logisch zijn. Vaak worden antwoorden opgevolgd voor een vervolg “waarom”. De absorberende geest maakt een overgang naar de rationele geest. “Zien en voelen is de waarheid” van het jonge kind verandert in de wetenschap dat niet alles is zoals het lijkt. Kinderen op deze leeftijd ontwikkelen een sterke moraal en rechtvaardigheid. Het egocentrisme van kleuters maakt plaats voor het willen samenwerken en het willen behoren bij een groep. Deze kinderen kunnen keuzes maken en daarvan de consequenties overzien. Er ontstaat een sterke drang naar het verkennen van de omgeving, andere culturen en de verschillen tussen kinderen onderling (Pelgrom & Hendriksen, 2014).
Authenticiteit
Een authentiek persoon is een geloofwaardig persoon. Je doet de dingen niet omdat ze moeten maar omdat je vanuit jezelf de motivatie voelt om ze te doen. Wij stimuleren onze kinderen om hun authenticiteit zo veel mogelijk tot uiting te laten komen. We bereiden de omgeving dusdanig voor zodat er ruimte ontstaat voor eigen inbreng, verwerking en creativiteit. Natuurlijk zijn wij ons ook bewust van onze opvoedkundige en educatieve taak. De verwachtingen van kinderen, ouders, de omgeving en de maatschappij brengen wij zo veel mogelijk in balans met ons handelen en onze visie op het onderwijs.
Vrijheid
Vrijheid in gebondenheid (Montessori, 1948) betekent op onze school dat kinderen vrij zijn om zichzelf te ontwikkelen binnen bepaalde kaders. Voor een goed functionerende maatschappij zijn immers regels en afspraken nodig. Wie zijn rijbewijs behaalt krijgt de vrijheid van het kunnen reizen per auto. Wil je op school zelfstandig op de gang kunnen werken dan moet je weten hoe je op de gang gedraagt. Persoonlijke vrijheid stopt daar waar het de vrijheid van anderen beperkt. Dat gaat verder dan fysieke vrijheid, het gaat ook over vrijheid van gedachten, uiten van mening, invulling geven aan de manier waarop en met wie je je leven deelt.
Verbondenheid
De mens staat in verbinding met zijn omgeving. Als wij goed voor onze omgeving zorgen, dan zorgt zij ook goed voor ons. Op school oefenen wij daarmee, startende bij
onze jongste kinderen tot aan onze oudste kinderen. Je werkplek, de klas, de school, de omgeving van de school en de wijdere wereld. Als onderwijsprofessionals voelen wij ons ook verbonden met onze omgeving, de ouders van de school en de andere (maatschappelijke) instellingen. Als school profiteren wij van onze omgeving en mag onze omgeving ook van ons profiteren.
Missie
Wij streven naar een veilige omgeving waarin iedereen zich kan ontwikkelen in vrijheid en in verbondenheid tot medeverantwoordelijke en authentieke wereldburgers.
Montessorischool Centrum is een school die niet alleen onderwijs verzorgt aan kinderen uit de directie omgeving, maar ook aan kinderen die iets verder van de school wonen. Samen met Montessorischool Zuid vormen zij de enige Montessorischolen Hilversum. Beide scholen zijn ooit gezamenlijk ontstaan vanuit een vereniging van Montessorischolen in Hilversum. De school telt ongeveer 370 leerlingen.
Onder de basisondersteuning verstaan we alle zorg en instructie die de groepsleerkrachten in alle groepen bieden. Mocht dat voor een leerling niet voldoende zijn, dan kan de groepsleerkracht – na de instructie – deze leerling verlengde of verdiepende instructie bieden.
Onze leerkrachten zijn gediplomeerde montessorileerkrachten of volgen de opleiding. Daarin hebben wij geleerd om objectief te observeren en concreet te registreren. Natuurlijk zijn wij ons ook bewust van het feit dat wij mensen zijn en altijd een bepaald “oordeel” hebben. Daarom toetsen wij, vanaf groep 3, elk halfjaar onze kinderen op rekenen, spelling, taal en lezen. Dit geeft ons een beeld van de ontwikkeling van onze kinderen afgezet tegen het landelijk gemiddelde van scholen met een soortgelijke populatie. Onze eigen observaties en registraties samen met de onafhankelijke toetsen (IEP) maken dat wij een compleet beeld hebben van de ontwikkeling van onze kinderen. Elk halfjaar worden de groepen en kinderen besproken in de groeps/leerlingbespreking door de leerkracht(en) van de groep samen met het ondersteuningsteam (internbegeleider, coördinator leerlingenzorg en de directie). Op groepsniveau wordt gekeken of/welke aanpassingen nodig zijn zodat onze kinderen zicht optimaal kunnen ontwikkelen. Voor de kinderen waarbij een individuele aanpak nodig is wordt een individueel handelingsplan gemaakt. Individuele handelingsplannen worden met ouders besproken, hun inbrengt wordt meegenomen. Na de uitvoering van het plan volgt een evaluatie. In het plan staat de interventieperiode en het evaluatie-moment vermeld.
Instructie aan kinderen kunnen in groepsvorm plaatsvinden of individueel. Omdat wij kinderen persoonlijk volgen is er een grote mate van vrijheid in leerstof en planning van de leerstof. Verlengde instructie kan aan een aantal kinderen “geclusterd” plaatvinden of één-op-één in onze montessori-rondes. Dit zijn rondes waarin de leerkracht kinderen
observeert, instructies en feedback geeft.
Onder de basisondersteuning valt het volgende:
- We volgen de didactische en sociaal-emotionele ontwikkeling van elke leerling;
Van leerlingen die meer aankunnen, verwachten we ook meer;
- Kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong worden in de groep uitgedaagd met
verdiepende opdrachten;
- We volgen het dyslexie- en dyscalculieprotocol;
- Kleine aanpassingen in werktempo, volgorde en tijd zijn mogelijk. “Wij durven
kinderen tijd te geven en af te wachten om ruimte te bieden aan de ontwikkeling
van onze kinderen”.
Soms heeft een leerling meer nodig dan de basisondersteuning. Bovenop de basisondersteuning biedt de school dan extra ondersteuning; dat kan in de school of
buiten de school zijn.
- Bijvoorbeeld in het geval dat:
- De basisondersteuning niet meer tot voldoende vooruitgang of verbetering leidt;
- Een leerling onderpresteert of er problemen zijn met het welbevinden van een leerling;
- Er sprake is van een (leer)achterstand van meer dan 2 of 3 jaar op de reguliere basisstof;
- Er een disbalans binnen de groep is of het welbevinden van één of meerdere leerlingen in de groep in het geding is;
- De extra ondersteuning disproportioneel veel inzet vraagt waardoor de onderwijskwaliteit aan de rest van de groep in het geding komt.
- Extra (specifieke) (ondersteunings)mogelijkheden binnen de school
(Gecertificeerde) specialistische ondersteuning binnen het team:
- IB-er
- RT-er
- MEd specialist leren
- Vakleerkracht bewegingsonderwijs
- Vakleerkracht muziek (inhuur)
- Vakleerkracht beeldende vorming
- Vertrouwenspersoon
- Specialist meer- en hoogbegaafdheid
- Gedragsspecialist
- Jonge kind specialist
Protocollen, programma’s, methodieken en materialen:
- Kanjertraining (specifieke groepsinterventies of individuele hulp)
- Medisch protocol
- Bareka (rekenremediëringsprogramma)
- Taal in blokjes (remediërende methode voor spelling)
- Diverse methodes/materialen ter ondersteuning van de taalontwikkeling (gebruikt door de RT’er)
- Levelwerk (extra uitdagend materiaal)
Mogelijkheden van het schoolgebouw:
De school beschikt niet over extra mogelijkheden zoals b.v. een lift.
Extra ondersteuning via het Nuyens Instituut
Het kan echter voorkomen dat bovenstaande niet voldoende is en de school een leerling de benodigde ondersteuning niet kan bieden. Een multidisciplinair team van deskundigen verbonden aan het W.J.F. Nuyens Instituut denkt mee met de school, voert onderzoek uit en komt op basis van de resultaten van het onderzoek met een advies. Hieruit kan blijken dat een leerling in aanmerking komt voor een arrangement van het Nuyens Instituut. Enkele voorbeelden van arrangementen vindt u op bovengenoemdebwebsite. Mocht een arrangement binnen de school niet voldoende passend zijn, dan dient verder onderzoek uit te wijzen op welke school de leerling het best op zijn/haar plek is.
Extra ondersteuning buiten Alberdingk Thijm Scholen
Alle basisscholen van Alberdingk Thijm Scholen zijn aangesloten bij het Samenwerkingsverband UNITA. Het Nuyens is voor AT-Scholen de contactpersoon van UNITA. Via het Nuyens kan ook gebruik worden gemaakt van enkele arrangementen van UNITA, zoals: de rekengroep, de taalgroep, het Ambulatorium Lezen en het arrangement ‘HB dubbel bijzonder’.
Indien sprake is van vermoedens van dyslexie kan de school, in samenwerking met ouders, bij de gemeente een aanvraag doen tot een vergoed dyslexieonderzoek. Wanneer dyslexie wordt gediagnosticeerd heeft de leerling recht op vergoede dyslexiebehandeling. Het onderzoek en de behandelingen kunnen bij een gecontracteerde aanbieder afgenomen worden. Indien zowel ouders als school dezelfde hulpvraag hebben voor het kind en de begeleiding kan enkel onder schooltijd (intern) plaatsvinden dan is dit mogelijk. In alle andere gevallen vindt de begeleiding buiten schooltijd (extern) plaats.
Om de hierboven beschreven ondersteuning te kunnen bieden zijn een aantal randvoorwaarden van toepassing die hieronder worden toegelicht.
Beleid van aanname/toelating
Alberdingk Thijm Scholen hanteert een breed toelatingsbeleid. In het basisonderwijs wordt in principe elke leerling geplaatst, we hanteren geen wachtlijsten tenzij de schoolcontext het niet toe laat (denk aan leerlingenaantallen of groepssamenstelling). Ook als een leerling – om welke reden dan ook – extra begeleiding/ondersteuning nodig heeft, onderzoekt de school of zij aan de onderwijsbehoeften tegemoet kunnen komen.
Zaken die voor plaatsing echter eventueel een belemmering kunnen vormen, zijn
bijvoorbeeld:
- Een schoolgebouw met trappen waardoor het niet volledig geschikt is voor rolstoelgebruik;
- Het volume van de groepen kan belemmerend werken voor sommige leerlingen;
- Het werken met heterogene groepen van drie leerjaren waardoor er een hogere mate van zelfstandigheid van de leerling wordt gevraagd;
Onvoldoende uitdrukkingsvermogen in het Nederlands, waardoor een leerling onvoldoende zelfredzaam is;
- Niet volledig zindelijk zijn, indien dit geen medische oorzaak heeft;
- Wanneer slechts één ouder van een tweehoofdig gezag het inschrijfformulier ondertekend heeft;
- Wanneer ouders/verzorgers zich nadrukkelijk uitspreken tegen bepaalde onderdelen van het onderwijsconcept, de missie en de visie;
- Indien we de sociale en fysieke veiligheid van andere leerlingen, met de komst van een leerling, niet voldoende kunnen borgen.
De ontwikkeling van het kind staat centraal
Door het, samen met (eventueel externe) onderwijsprofessionals, stellen van doelen en het volgen van de ontwikkeling van de leerling daarin, bepalen we of de school kan bieden wat een leerling nodig heeft om zich goed te kunnen ontwikkelen. Mochten er struikelblokken zijn, dan zal de school in eerste instantie altijd met ouder(s)/verzorger(s) (en leerling) samen op zoek gaan naar oplossingen. Mocht dit geen uitkomst bieden, dan zullen wij samen met het kind, ouder(s)/verzorger(s) (en ketenpartners) en in samenwerking met het Nuyens Instituut zoeken naar de juiste ondersteuning voor het kind dan wel voorstellen doen voor andersoortige begeleiding of plaatsing in een andere onderwijsvoorziening. Het belangrijkste is dat het kind zich optimaal kan ontwikkelen en krijgt wat daarvoor nodig is.
De expertise van de school is leidend
Voor leerlingen hanteren we de driehoek: kind, ouder(s)/verzorger(s) en leerkracht/school. Er is voldoende vertrouwen tussen de ouder(s)/verzorger(s), de leerling, de school en de betrokken (externe) professionals. Er is sprake van constructief samenwerken binnen het basiscurriculum in het belang van de leerling. De behoeften van het kind worden in kaart gebracht, zodat duidelijk wordt wat de ondersteuningsvraag is en of deze binnen of het buiten de mogelijkheden van de school ligt. Deze grens in ondersteuning is niet altijd scherp; het aangeven hiervan is maatwerk en de onderwijskundige professionals zijn altijd leidend hierin.
Veiligheid
Er zijn voldoende veiligheidsgaranties (fysiek en psychologisch) voor zowel de leerling en de medeleerlingen als de professionals die werkzaam zijn binnen de school. Een leerling mag geen fysieke of mentale bedreiging vormen voor de andere leerlingen of medewerkers binnen de school waardoor het gevoel van veiligheid niet gewaarborgd is.
Het welbevinden van de groep
Een school is een community waarin iedere leerling onderdeel is van een groter geheel. Als het om de randvoorwaarden voor extra ondersteuning gaat zijn daarom de uitgangspunten:
- de groep gaat voor het individu;
- de basisondersteuning gaat voor de extra ondersteuning.
Dit betekent in de praktijk bijvoorbeeld dat:
- Extra ondersteuning, zoals eerder beschreven, afhankelijk is van de beschikbare formatie per schooljaar.
- Keuzes gemaakt kunnen worden om bezetting van de groep voor te laten gaan op het aanbieden van remedial teaching, hb-verrijkingsaanbod, et cetera.
- De mogelijkheden die onder gewone omstandigheden geboden kunnen worden, per situatie afhankelijk zijn.
- Extra ondersteuning in balans moet zijn met de behoefte van de groep en de tijd die de leerkracht heeft voor het individuele kind met de ondersteuningsbehoefte en de rest van de groep.
Leren waar het écht om gaat
Bij Alberdingk Thijm Scholen leren we onze leerlingen wat er écht toe doet in ons leven en in de wereld om ons heen. We helpen ze hun eigen talenten te ontdekken, hun eigen mening te vormen en vinden het belangrijk dat ze oog houden voor de ander. Drie pijlers vormen de basis van ons onderwijs: community for life, international mindedness en creative technology. In ons beleidsplan worden deze pijlers nader toegelicht. Omdat onze school recent onderdeel is geworden van Alberdingk Thijm Scholen zullen wij waar mogelijk aansluiten bij de pijlers uit het beleidsplan. Bij het eerstvolgende (nieuwe)beleidsplan zullen wij volledig aansluiten.
Ambities
Op Montessorischool Centrum hebben we de onderstaande ambities op het gebied van onderwijs dat past. Voor verdere toelichting op de ambities verwijzen we naar het schoolplan, de beleidsplannen of kwaliteitskaarten per vakgebied. Montessorischool Centrum streeft naar:
- Een goede balans tussen persoonlijke ontwikkeling van kinderen en
datgene wat van hen wordt verwacht vanuit de maatschappij (overheid).
Ontwikkelen is meer dan taal en rekenen.
- Een school waarin alle teamleden gediplomeerde “montessorianen” zijn
die vakkundig en inhoudelijk verantwoorde keuzes maken in het begeleiden
van onze kinderen.
- Het maximale uit onze kinderen halen in de breedste zin van het woord.
- Een toekomst waarin onze montessori-visie, werkwijze en vakkundigheid
gehandhaafd blijft en zich mee-ontwikkelt met de tijd.
4. Handige informatie voor ouders
Op onze school heeft een zogenaamd "vijf gelijke dagen model" dat betekent dat alle kinderen, alle dagen, tussen 8.30 en 14.00 uur op school zijn. In de middag is er een korte pauze.
Onderstaande vindt u de schooltijden tot en met schooljaar 2024-2025
Ma-, di- en donderdag:
8.30 uur - 14.30 uur.
Woensdag:
8.30 uur - 12.30 uur.
Vrijdag:
8.30 uur - 12.00 uur.
Groepen 5 t/m 8
Ma-, di-, do- en vrijdag:
8.30 uur - 14.30 uur.
Woensdag:
8.30 uur - 12.30 uur
De deuren van school openen om 8.20 uur. Wij verwachten dat de kinderen om 8.30 uur klaar zitten in de klas om aan het onderwijs te beginnen.
Voor- en naschoolse opvang, opvang tijdens vakanties
Er is geen opvang vóór en na schooltijd of tijdens vakanties en vrije dagen.
Voor- en naschoolse opvang en opvang tijdens vrije dagen en vakanties
Er wordt door de school zelf geen voor- of naschoolse opvang verzorgd. Mocht u daar wel graag gebruik van willen maken dan kunt u daarvoor terecht bij Bink Kinderopvang, Koningskinderen of Kindergarden. Dat geldt ook voor opvang tijdens vrije dagen en schoolvakanties. Voor de naschoolse opvang halen de medewerkers van deze organisaties de kinderen bij school op. Het Spektakel (Bink) ligt op loopafstand. Voor de overige opvanglocaties worden de kinderen opgehaald met een busje.
Tussenschoolse opvang (TSO)
Opvang tijdens de middagpauze wordt geregeld in samenwerking met Bink Kinderopvang op het plein of in het schoolgebouw. Deze wordt betaald uit de vrijwillige ouderbijdrage en hier zijn dus geen extra kosten aan verbonden.
Vakanties
Herfstvakantie za 26-10-2024 t/m zo 03-11-2024
Kerstvakantie za 21-12-2024 t/m zo 05-01-2025
Voorjaarsvakantie za 15-02-2025 t/m zo 23-02-2025
Meivakantie vr 18-04-2025 t/m ma 05-05-2025*
Hemelvaart do 29-05-2025 t/m vr 30-05-2025
2e Pinksterdag ma 09-06-2025
Zomervakantie za 12-07-2025 t/m zo 24-08-2025
*Goede vrijdag & Bevrijdingsdag zijn aansluitend aan de meivakantie
(en vrij van school). 2e paasdag valt binnen de meivakantie.
Extra vrije uren
Groep 1 t/m 8 donderdag 5 december vanaf 12.00 uur
Groep 1 t/m 4 vrijdag 20 december hele dag
Groep 5 t/m 8 vrijdag 20 december vanaf 12.00 uur
Groep 5 t/m 8 vrijdag 11 juli vanaf 12.00 uur
Studiedagen (6)
Groep 1 t/m 8 donderdag 17 september 2024
Groep 1 t/m 8 vrijdag 29 november 2024
Groep 1 t/m 8 woensdag 29 januari 2025
Groep 1 t/m 8 vrijdag 14 februari 2025
Groep 1 t/m 8 donderdag 13 maart 2025
Groep 1 t/m 8 donderdag 15 mei 2025
Op onze school vinden wij de samenwerking tussen ouders en school een belangrijke voorwaarde voor de ontwikkeling van onze kinderen. Wanneer school en ouders zich samen inzetten voor het kind, ontstaat er de grootste kans op een mooie schooltijd en een optimale ontwikkeling.
Op individueel niveau werken we samen gericht aan de ontwikkeling van het kind. Dit doen we op twee vaste momenten in het jaar waarbij we de ontwikkeling van het kind bespreken. Natuurlijk is er ook ruimte om buiten die momenten, indien nodig/gewenst, gesprekken te voeren.
Op schoolniveau vinden er allerlei activiteiten plaats die ten goede komen aan de ontwikkeling van al onze kinderen. Dat zijn formele procesessen zoals de medezeggenschapsraad (advies en inspraak op beleid) en ondersteunende processen zoals de oudercommissie (helpen met feesten en vieringen, hand-en-spandiensten in de klas en helpen in de bibliotheek). Daarnaast heeft iedere klas een klassenouder (lid van de oudercommissie).
Gedurende het jaar zijn er op gezette momenten informatiebijeenkomsten zoals; kennismaken in de nieuwe bouw, themabijeenkomsten op basis van actualiteiten of (grote)veranderingen en koffie-ochtenden waarbij de ouders even in de klas kunnen kijken.
Ouders worden geïnformeerd op de volgende manieren:
Parro
Parro (een communicatie-app) wordt vanuit het team ingezet om ouders/verzorgers te informeren. Hierbij kunt u denken aan nieuwsberichten, de schoolagenda, foto's, intekenen oudergesprekken, hulp bij activiteiten. Wanneer uw kind bij ons op school start, dan krijgt u via de mail een koppelcode om toegang te krijgen tot Parro.
Het is belangrijk dat u voor al uw kinderen de privacyvoorkeuren instelt. Zo weten wij bijvoorbeeld of wij foto's mogen maken van uw kind(eren) en deze mogen delen via de app.
Parro afspraken
Als team proberen wij berichten, via Parro, zo snel mogelijk te beantwoorden. Daarbij vragen wij ouders rekening te houden met de werkdagen van leerkrachten en de uren dat zij voor de groep staan. Berichten worden tussen 8.00 uur en 16.30 uur beantwoord, buiten de lesuren. In geval van urgente situaties kan hier van worden afgeweken. In een noodgeval belt u altijd de school. Dit werkt het snelst.
Oudergesprekken
De voortgangsgesprekken worden tweemaal per jaar door de leerkracht ingepland. Na de zomervakantie worden er kennismakingsgesprekken ingepland door de leerkracht. Tussendoor kunt u, in overleg met de leerkracht, een gesprek inplannen. Gescheiden ouders/verzorgers worden gezamenlijk uitgenodigd op gesprek.
Nieuwsbrieven
Maandelijks wordt er vanuit de school een nieuwsbrief verstuurd met daarin actuele informatie en belangrijke data.
Vier keer per jaar wordt er vanuit de bouwen een bericht gestuurd met informatie wat er in de groepen gebeurt en op welke manieren wij ons onderwijs ontwikkelen.
Eens in de twee weken sturen de leerkrachten een klein berichtje uit de groepen (via Parro). Dat kan uit tekst of foto's bestaan.
Inspraak van ouders wordt op onze school op de volgende manier georganiseerd:
Medezeggenschapsraad
Via de medezeggenschapsraad zijn ouders en personeel betrokken bij het schoolbeleid. Meepraten over verschillende onderwerpen is dan ook de rol van de medezeggenschapsraad. Voor een aantal onderwerpen moet de school advies of instemming vragen aan de medezeggenschapsraad voordat een besluit genomen wordt. Daarmee is de medezeggenschapsraad een belangrijk orgaan om mee te praten over het beleid op school
Oudercommissie
De school heeft een oudercommissie (OC) gericht op de ondersteuning van het team bij de organisatie en uitvoering van allerlei activiteiten voor de kinderen, ouders en het team die buiten het reguliere onderwijsaanbod vallen. Te denken valt aan: schoolreisjes, feesten, kerst etc. Vanuit de school sluit een leerkracht aan bij de OC-bijeenkomsten. De oudercommissie heeft geen wettelijke basis voor inspraak of besluitvorming zoals de medezeggenschapsraad deze heeft. Toch vinden wij het belangrijk en heel fijn dat wij een actieve OC hebben en betrekken wij hen graag bij de organisatie van allemaal leuke zaken om en rond de school.
Hier vindt u per schooljaar 205-2026 meer informatie over feesten en vieringen op onze school.
Scholen mogen ouders een bijdrage in de kosten vragen. Voorwaarden zijn dat deze bijdrage vrijwillig is en de ouders in de Medezeggenschapsraad ermee hebben ingestemd. De bijdrage is voor activiteiten buiten de lesactiviteiten om.
Van de ouderbijdrage worden de volgende acitviteiten bekostigd:
- Excursies, museum- en theatherbezoeken
- Vakdocent muziek (inhuur)
- Vakdocent drama (inhuur)
- Vakdocent schaken (inhuur)
- Vakdocent EHBO (inhuur)
- Kerst
- Schoolkamp
- Schoolreis
- Sintviering
- Lenteviering
- Tussenschoolse opvang
Het toezicht, accorderen van facturen en het bijhouden van de begroting van de ouderbijdrage wordt uitgevoerd door de penningmeester van de medezeggenschapsraad. Er is sprake van het solidariteitsprincipe. Kinderen van ouders die de bijdrage niet (kunnen) voldoen worden nooit uitgesloten en kunnen aan alle activiteiten deelnemen. Voorgaande jaren is de ouderbijdrage vastgesteld op 350 euro. De ouderbijdrage voor het volgende kalenderjaar zal in november vastgesteld worden door de medezeggenschapsraad met inbreng vanuit het team en de oudercomissie.
Als u uw kind absent/ziek meldt dan dient u dit voor 08:15 uur via Parro te doen. Verlofverzoeken kunnen niet via het ouderportaal gedaan worden (zie hst. 6 "Verlofregelingen"). De school behoudt zich het recht om absenties/ziekmeldingen af te keuren en b.v. om te zetten in ongeoorloofd verlof. Ons protocol leerplicht vindt u op de website onder "Pratische informatie". Wanneer uw kind weer beter is, zal de leerkracht uw kind weer beter melden. Dat kan u niet zelf via de app.
2019 is de Wet gedeeltelijk verbod gezichtsbedekkende kleding van kracht. Er geldt (onder meer) in onderwijsinstellingen een verbod op het dragen van kleding die het gezicht geheel bedekt of zodanig bedekt dat alleen de ogen onbedekt zijn. De leerkrachten, leerlingen en ouders die de school bezoeken moeten zich aan het verbod houden. Alle vormen van gezichtsbedekking vallen eronder, zoals bivakmutsen, boerka’s, niqabs en integraalhelmen. De volgende kleding is gewoon toegestaan en valt niet onder het verbod: hoofddoek, hoed, sluier die het gezicht niet bedekt en geschminkt gezicht.
Er gelden de volgende uitzonderingen:
- Kleding die noodzakelijk is ter bescherming van het lichaam in verband met de gezondheid of de veiligheid.
- Kleding die noodzakelijk is in verband met eisen die aan de uitoefening van een beroep of de beoefening van een sport worden gesteld. Bijvoorbeeld een beschermend masker bij het uitoefenen van de schermsport.
- Als het passend is in verband met het deelnemen aan een feestelijke of een culturele activiteit, waarbij gezichtsbedekkende kleding naar maatschappelijke opvattingen passend is. Bijvoorbeeld kleding voor carnaval.
Daarnaast is het op onze school niet toegestaan op kleding te dragen waarbij de buik (gedeeltelijk) ontbloot is. Tevens is het dragen van schoeisel waarbij veilig spelen en bewegen wordt bellemerd niet toegestaan (teenslippers, hakken, hoge plauteauzolen etc.).
Er is geen specifiek toelatingsbeleid*. In principe zijn alle kinderen welkom. Gezien de populariteit van het montessorionderwijs werken wij (in tegenstelling tot andere scholen binnen ons bestuur) met wachtlijsten. Ouders krijgen bij aanmelding altijd een rondleiding en bij inschrijving volgt een gesprek. Nieuwe kinderen worden uitgenodigd om twee dagen mee te draaien in de klas. Zo kunnen wij zien of wij kunnen bieden wat een kind nodig heeft.
*De school heeft een schoolondersteuningsprofiel (SOP). Hierin omschrijven wij op welke manier wij kinderen met (specifieke) onderwijsbehoefte kunnen ondersteunen.
Op onze school wordt onderwijs gegeven vanuit de visie dat we meer met onze leerlingen kunnen bereiken als ze goed onderwijs krijgen in een ambitieuze en gestructureerde leer- en werkomgeving (ingebed in een veilig pedagogisch klimaat). Om te weten of ieder kind zich naar zijn wens en mogelijkheden ontwikkelt en om vast te stellen of de gestelde onderwijsdoelen worden bereikt, beschikt onze school over een leerlingvolgsysteem waarbij er sprake is van systematisch observeren en registreren. Dit is noodzakelijk omdat kinderen niet allen tegelijk op hetzelfde niveau werkzaam zijn, maar elk hun eigen ontwikkeling volgen. Het leerlingvolgsysteem is een registratiesysteem waarmee de ontwikkeling van kinderen wordt vastgelegd. Dit zijn gestandaardiseerde, schoolonafhankelijke toetsen, behorend bij elke leeftijd. Deze toetsen worden individueel of groepsgewijs afgenomen. Wij gebruiken op onze school de IEP-toetsen. De uitslagen van de toetsen worden in het verslag van de leerling vermeld en met de ouders besproken. Na afname van de IEP-toetsen worden de resultaten per bouw, samen met de intern begeleider besproken. We stemmen ons onderwijs zo goed mogelijk af op de specifieke mogelijkheden en onderwijsbehoeften van ieder kind. Geeft een uitslag reden tot zorg dan wordt dit met ouders besproken in een oudergesprek. In de groepen 1 en 2 wordt KIJK gebruikt als leerlingvolgsysteem.
De doorstroomtoets vindt plaats in februari en geeft leerlingen in groep 8 een gelijke kans om zich eind maart aan te melden voor de middelbare school van hun voorkeur die het best past bij hun niveau. De school maakt gebruik van de doorstroomtoets van IEP. Meer informatie kunt u vinden in ons toetsbeleid. Dit is op school in te zien/te verkrijgen.
5. Het team
Medewerkers Montessorischool Centrum |
Mevr. Joyce Hovius |
Onderbouw/Bouwcoördinator |
j.hovius@atscholen.nl |
Mevr. Tatjana Savenije |
Onderbouw |
t.savenije@atscholen.nl |
Mevr. Anne Verschuur |
Onderbouw |
a.verschuur@atscholen.nl |
Mevr. Linda Huijsmans-Senf |
Onderbouw |
l.huijsmans@atscholen.nl |
Mevr. Rosanne Meter |
Onderbouw/Schoolopleider |
r.meter@atscholen.nl |
Mevr. Roelien de Wit |
Onderbouw |
r.dewit@atscholen.nl |
Mevr. Caro Meesters |
Onderbouw |
c.meesters@atscholen.nl |
Mevr. Elise Schep |
Middenbouw |
e.schep-sinnige@atscholen.nl |
Mevr. Mariska van der Sman |
Middenbouw |
m.vandersman@atscholen.nl |
Mevr. Frederiek Hugen |
Middenbouw |
f.hugen@atscholen.nl |
Mevr. Patricia Deelen |
Middenbouw |
p.deelen@atscholen.nl |
Mevr. Sanne Kapelle |
Middenbouw |
s.kapelle@atscholen.nl |
Dhr. Roderick Lucassen |
Middenbouw/Bouwcoördinator |
r.lucassen@atscholen.nl |
Mevr. Yvonne Kuster |
Middenbouw |
y.kuster@atscholen.nl |
Mevr. Sabrina Massink |
Middenbouw/Bovenbouw |
s.massink@atscholen.nl |
Mevr. Willemijn IJsseldijk
|
Middenbouw |
w.ijsseldijk@atscholen.nl |
Mevr. Hiskia Linnenkamp |
Bovenbouw |
h.linnenkamp@atscholen.nl |
Mevr. Ada van de Lee |
Bovenbouw/Vertrouwenspersoon |
a.vanderlee@atscholen.nl |
Mevr. Charlotte Draaijer
|
Bovenbouw |
c.draaijer@atscholen.nl |
Mevr. Karin Mars |
Bovenbouw |
k.mars@atscholen.nl |
Mevr. Jantineke van Helden |
Bovenbouw |
j.vanhelden@atscholen.nl |
Mevr. Eleni Vermeulen |
Bovenbouw/Bouwcoördinator |
e.vermeulen@atscholen.nl |
Mevr. Maaike Bakker |
Bovenbouw |
m.bakker@atscholen.nl |
Mevr. Mieke Sinkeldam |
Bovenbouw |
m.sinkeldam@atscholen.nl |
Mevr. Nanette Wielinga |
Handvaardigheid |
n.wielinga@atscholen.nl |
Dhr. Elbert Giskes |
Bewegingsonderwijs |
e.giskes@atscholen.nl |
Dhr. Willem Cavalini |
Conciërge |
w.cavalini@atscholen.nl |
Mevr. Esther Wiegmans |
Administratie |
e.wiegmans@atscholen.nl |
Mevr. Marjan Kemp |
Zorgcoördinator |
m.kemp@atscholen.nl |
Mevr. Jessica Gantzert |
Internbegeleider |
j.schrijver@atscholen.nl |
Dhr. Robin Nijssen |
Directeur |
r.nijssen@scholen.nl |
Wilt u de "school" mailen. Stuur uw e-mail dan naar ons algemene e-mailadres: msch@atscholen.nl
6. Afspraken
Alberdingk Thijm Scholen hanteert een breed toelatingsbeleid. We streven er in het basisonderwijs naar om elke leerling op de school van keuze te plaatsen of reiken een van de andere basisscholen van Alberdingk Thijm als alternatief aan. Ook als een leerling – om welke reden dan ook – extra begeleiding/ondersteuning nodig heeft, zal worden onderzocht of de leerling toch op de school van keuze of een van de andere scholen terecht kan.
In principe worden leerlingen toegelaten op basis van toelaatbaarheid in de betreffende groep. De groep is in eerste instantie afhankelijk van de leeftijd van het kind, maar wij kijken daarbij ook naar de eerdere schoolloopbaan en het ontwikkelingsniveau van het kind. Kinderen die tussen oktober en december instromen in groep 1, worden goed door de leerkrachten geobserveerd om te kijken of zij het schooljaar erop nog een jaar in groep 1 blijven of al door kunnen stromen naar groep 2. Kinderen die na januari instromen, blijven in principe nog een jaar in groep 1.
Het kan voorkomen dat de school adviseert dat een leerling een klas overdoet om verdere kennis en vertrouwen op te bouwen voordat hij/zij naar de volgende groep doorstroomt. Dit gebeurt alleen als de leerkracht zich ernstige zorgen maakt dat een kind de situatie in de volgende groep niet het hoofd zal kunnen bieden. Wij kijken hierbij naar de gehele ontwikkeling van een kind en de beslissing om een leerling te laten doubleren zal nooit gebaseerd zijn op één enkel aspect van de ontwikkeling, hetzij academisch, hetzij sociaal- emotioneel.
De uiteindelijke beslissing over doubleren ligt bij de school. Uiteraard zal in voorkomende gevallen tijdig contact opgenomen worden met de ouders.
Bij de overgang van groep 2 naar groep 3 kijken wij uitgebreid naar alle voorwaarden voor een succesvolle start in groep 3.
Het kan echter voorkomen dat de school die benodigde ondersteuning niet kan bieden. Verder onderzoek moet dan uitwijzen op welke school de leerling het best op zijn/haar plek is. Een multidisciplinair team van deskundigen verbonden aan het W.J.F. Nuyens Instituut voert dit onderzoek uit en komt op basis van de resultaten van het onderzoek met een advies. Hieruit kan blijken dat een leerling in aanmerking komt voor een arrangement van het Nuyens Instituut. Enkele voorbeelden van arrangementen vindt u op bovengenoemde website. Alberdingk Thijm Scholen heeft 18 basisscholen, waarvan een school voor speciaal basisonderwijs (C. Hummelingschool) en 8 middelbare scholen in het Gooi. Alle scholen hebben een eigen profiel waarmee een breed netwerk van ondersteuning en begeleiding wordt aangeboden. Kijk voor informatie over alle schoolprofielen op de website van Alberdingk Thijm Scholen.
Afhankelijk van het advies kan een leerling geplaatst worden op een school binnen dit netwerk of daarbuiten. Een leerling kan altijd geplaatst worden op een school ergens in de regio. Alle basisscholen van Alberdingk Thijm Scholen zijn aangesloten bij het Samenwerkingsverband UNITA. Meer informatie hierover en de contactgegevens staan op de website van Samenwerkingsverband Unita: www.swvunita.nl
Wij doen ons uiterste best om te zorgen dat de leerlingen en hun ouders een goede tijd ervaren op onze school. Desondanks kan het voorkomen dat ouders een klacht hebben. Klachten kunnen gaan over bijvoorbeeld de begeleiding van leerlingen, de toepassing van strafmaatregelen, de beoordeling van leerlingen, seksuele intimidatie, discriminerend, agressief of gewelddadig gedrag. Een klacht wordt bij voorkeur eerst bespreekbaar gemaakt op het niveau waarop de klacht ontstaat. In de meeste gevallen zal dit de groepsleerkracht zijn. Als dit overleg niet leidt tot een oplossing van het probleem, dan kan de klacht besproken worden met de coördinator leerlingzaken of de directie.
Als er op schoolniveau geen oplossing wordt gevonden voor de klacht, dan kan de klager worden doorverwezen naar de vertrouwenspersoon van de stichting, de heer J.B. van Luit. De vertrouwenspersoon is bereikbaar via de directie van de school of via: Vertrouwenspersoon Alberdingk Thijm Scholen, Postbus 700, 1200 AS Hilversum. E-mail: vertrouwenspersoon@atscholen.nl. De klager kan ook direct contact opnemen met de vertrouwenspersoon, als de aard van de klacht hiertoe aanleiding geeft. De vertrouwenspersoon heeft als taak zorg te dragen dat klachten van ouders/verzorgers op een zorgvuldige manier worden afgehandeld. De vertrouwenspersoon gaat na of de gebeurtenis aanleiding geeft tot het indienen van een (schriftelijke) klacht bij het bestuur of de klachtencommissie. Hij kan proberen te bemiddelen om de zaak op te lossen en begeleidt de klager desgewenst ook bij de verdere procedure. De vertrouwenspersoon is verplicht tot geheimhouding van alle zaken die hij in die hoedanigheid verneemt.
De officiële klachtenregeling (‘Klachtenregeling Alberdingk Thijm Scholen PO') ligt op school ter inzage. U kunt de klachtenregeling daar eventueel ook afhalen.
Onderstaand stappenplan is de route die bij voorkeur wordt gevolgd bij de behandeling van een klacht opdat deze zo zorgvuldig en efficiënt mogelijk wordt opgelost.
Stap 1
De ouder/verzorger, hierna ‘klager', bespreekt zijn klacht zo mogelijk met degene tegen wie de klacht gericht is, hierna ‘aangeklaagde'. De klacht is afgehandeld indien de klager tevreden is, indien niet: volg stap 2.
Stap 2
De klager bespreekt zijn klacht met de directeur. De klacht is afgehandeld indien de klager tevreden is, indien niet: volg stap 3. Indien de klacht betrekking heeft op de directeur, volg na stap 1 direct stap 3.
Stap 3
De klager wendt zich, via de directeur, tot de vertrouwenspersoon. Deze gaat na of de klacht door bemiddeling tot een oplossing kan worden gebracht dan wel aanleiding geeft tot het indienen van een klacht bij het bestuur (stap 4) of bij de Landelijke klachtencommissie voor het katholiek onderwijs (stap 5).
Stap 4
De klager dient, al dan niet bijgestaan door de vertrouwenspersoon, een klacht in bij het bestuur. Het bestuur neemt de klacht in behandeling. De klacht is afgehandeld indien de klager tevreden is, indien niet: volg stap 5.
Stap 5
De klager dient, al dan niet bijgestaan door een gemachtigde, een klacht in bij de Landelijke klachtencommissie voor het katholiek onderwijs. (Adresgegevens: Postbus 82324, 2508 EH Den Haag; www.gcbo.nl) Deze onafhankelijke klachtencommissie onderzoekt de klacht en adviseert het bestuur hierover.
De Landelijke klachtencommissie voor het katholiek onderwijs brengt advies uit aan het bevoegd gezag, inhoudende:
- het oordeel met betrekking tot de (niet-)ontvankelijkheid van klager;
- het oordeel met betrekking tot de (on)gegrondheid van de klacht;
- een eventuele aanbeveling ten aanzien van door het bevoegd gezag te treffen maatregelen.
Stap 6
Binnen 4 weken na ontvangst van het advies van de klachtencommissie besluit het bestuur wat te doen met het advies en deelt dit schriftelijk mede aan de klager, de aangeklaagde, de directeur van de betrokken school en de klachtencommissie.
In geval van ernstig ongewenst gedrag door een leerling, is het mogelijk de leerling een time-out te geven of te schorsen. Een time-out kan daarnaast worden opgelegd als een leerling voor onderzoek naar leer- of gedragsproblemen tijdelijk naar een andere school wordt verwezen. De ouders worden, soms samen met de leerling, na schooltijd uitgenodigd voor een gesprek. De directeur overlegt met het schoolbestuur, alvorens een besluit tot schorsing te nemen. Indien er wordt overgegaan tot een schorsing, dan wordt dit de ouders door de directeur schriftelijk kenbaar gemaakt. Het schoolbestuur en de leerplichtambtenaar krijgen een afschrift van dit besluit tot schorsing. Indien het een schorsing betreft voor een periode langer dan één dag, ontvangt ook de onderwijsinspectie een afschrift van het besluit.
Een besluit tot verwijdering wordt genomen door het schoolbestuur. Voordat hiertoe wordt besloten, vindt er een gesprek plaats tussen het schoolbestuur, de schoolleiding en de betrokken groepsleerkracht. Daarnaast worden de ouders van de leerling, eventueel samen met de leerling, door het schoolbestuur uitgenodigd voor een gesprek. Definitieve verwijdering van een leerling vindt niet plaats voordat het schoolbestuur ervoor heeft zorg gedragen dat een andere school bereid is de leerling toe te laten. Ook het besluit tot verwijdering wordt de ouders schriftelijk medegedeeld. De leerplichtambtenaar krijgt een afschrift van het besluit tot verwijdering.” Tegen het besluit tot verwijdering kunnen de ouders binnen zes weken bezwaar aantekenen.
Alle kinderen van 5 jaar en ouder zijn leerplichtig en kunnen niet zomaar de lessen verzuimen. Er is een leerplichtwet die verlof e.d. regelt:
- Extra verlof bij religieuze feesten. Als uw kind plichten moet vervullen die voortvloeien uit godsdienst of levensovertuiging, dan bestaat er recht op verlof.
- Op vakantie onder schooltijd. Vakantie onder schooltijd is alleen mogelijk als uw kind door de specifieke aard van uw beroep niet tijdens de schoolvakanties op vakantie kan gaan. In dat geval mag de directeur van de school één keer per schooljaar uw kind vrij geven, zodat er toch een gezinsvakantie kan plaatsvinden. Het moet dan wel gaan om de enige gezinsvakantie gedurende dat jaar. Naast uw aanvraag via een verlofformulier – dat u op school kunt verkrijgen of kunt downloaden van onze website – dient u een werkgeversverklaring te kunnen overleggen, waaruit naast de specifieke aard van uw beroep ook de reden aangegeven moet zijn waarom u niet tijdens een schoolvakantie verlof op kunt nemen. U moet met de volgende voorwaarden rekening houden:
- u kunt maar voor maximaal 10 schooldagen aaneengesloten verlof krijgen
- verlof tijdens de eerste 2 weken van het schooljaar is wettelijk niet toegestaan
- het verlof moet ten minste 8 weken van tevoren schriftelijk bij de directeur van de school worden aangevraagd (dit i.v.m. een eventuele bezwaarprocedure).
- Verlof wegens andere gewichtige omstandigheden. Hiermee worden situaties bedoeld die buiten de wil van u en/of uw kind liggen. Voor bepaalde gewichtige omstandigheden kan vrij worden gevraagd. U kunt hierbij denken aan:
- verhuizing van het gezin;
- bijwonen van het huwelijk van een bloed- of aanverwant;
- ernstige ziekte van een bloed- of aanverwant;
- overlijden van een bloed- of aanverwant;
- viering van een (25-, 40- of 50-jarig) huwelijks- of ambtsjubileum van bloed- of aanverwanten.
U dient uw verzoek voor verlof (te downloaden via de website) altijd schriftelijk in te dienen bij de directeur van de school. Tot een periode van maximaal 10 schooldagen neemt de directeur zelf een beslissing op uw aanvraag. Alleen bij verlof voor “andere gewichtige omstandigheden” kan het voorkomen dat een verlofperiode noodzakelijk is die langer dan 10 schooldagen duurt. In dat geval stuurt de directeur van de school uw aanvraag door aan de leerplichtambtenaar van het regionaal bureau leerlingzaken te Bussum. Deze neemt, na overleg met de directeur van de school, een beslissing op uw verzoek.
Op onze school is een veiligheidsplan aanwezig. In dit veiligheidsplan staan de volgende zaken:
- Arbeidsomstandighedenbeleid
- Bedrijfshulpverlening en brandpreventie
- Klachtenregeling
- Gedragscode (over seksuele intimidatie, pesten, racisme/discriminatie, agressie/lichamelijk geweld en privacy)
- Veilig internetgebruik en gebruik van andere moderne communicatiemiddelen
- Ontruimingsplan
Onderwijzend personeel heeft in principe niet de bevoegd- en bekwaamheid medisch te handelen. Onder medisch handelen valt ook het toedienen van medicijnen. Het schoolbestuur maakt een onderscheid tussen de verantwoordelijkheid voor onderwijs en zorg. Medisch handelen is geen onderwijsverantwoordelijkheid, maar de school beschikt wel over een protocol dat als leidraad dient in geval van calamiteiten en situaties waar acuut (medisch) handelen noodzakelijk is. Dit ligt ter inzage op de school.
De school is verzekerd via een collectieve verzekering tegen ongevallen en is WA verzekerd voor alle activiteiten in schoolverband; dus ook tijdens excursies, sportdagen, etc. De verzekering dekt niet de aansprakelijkheid voor schade als gevolg van diefstal, vernieling, vermissing, verduistering of verwisseling van goederen. De school kan niet aansprakelijk worden gesteld voor schade die kinderen elkaar of elkaars eigendommen toebrengen. Dit is vaak een kwestie van de persoonlijke WA-verzekering van de ouders. Voor schade die kinderen, al dan niet opzettelijk, aan schooleigendommen toebrengen worden de ouders aansprakelijk gesteld.
Het onderwijs is in toenemende mate afhankelijk van informatie en ICT. De hoeveelheid informatie, waaronder persoonsgegevens, neemt toe door o.a. ontwikkelingen als gepersonaliseerd leren met ICT. Het is belangrijk om informatie goed te beschermen en veilig en verantwoord met persoonsgegevens om te gaan. De afhankelijkheid van ICT en persoonsgegevens brengt nieuwe kwetsbaarheden en risico's met zich mee. Het goed regelen van informatiebeveiliging en privacy (afgekort tot IBP) in een IBP-beleid is noodzakelijk om de gevolgen van deze risico's tot een aanvaardbaar niveau te reduceren en de voortgang van het onderwijs en de bedrijfsvoering optimaal te kunnen waarborgen. Het IBP-beleid van Alberdingk Thijm Scholen geldt voor leerlingen, medewerkers en ouders en is terug te vinden op www.atscholen.nl onder: disclaimer en privacy.
Gedurende het schooljaar komt het voor dat in opdracht van school voorbeelden van projecten en foto's en video's van leerlingen worden gepubliceerd. Ook zal foto- en/of videomateriaal worden gebruikt voor publicaties als schoolwebsite, brochures, promotiematerialen voor open dagen, social mediakanalen en de nieuwsbrief. Uiteraard gaan we zorgvuldig om met beeldmateriaal waarop leerlingen worden afgebeeld. Indien de school gebruik maakt van de Parro- schoolapp zal via deze app om toestemming worden gevraagd. In andere gevallen zal met een formulier schriftelijk om toestemming worden gevraagd om foto's en/of filmpjes waarin uw zoon of dochter is afgebeeld te kunnen gebruiken voor onze online en offline publicaties. Indien u toestemming geeft voor publicatie en u wilt achteraf toch dat een foto wordt verwijderd dan kunt u dat aangeven bij de schooldirectie. Indien u geen toestemming geeft dan zullen we geen beeldmateriaal publiceren van uw zoon/dochter.
Het kan voorkomen dat wij op school ten behoeve van individuele begeleiding van kinderen of opleiding/coaching van leerkrachten video-opnames maken. Een voorbeeld hiervan is School Video Interactie Begeleiding (SVIB). Deze opnames zijn voor intern gebruik en worden na bestudering/gebruik gewist. Wettelijk mag dit maximaal een jaar bewaard worden. Ook van uw kind kunnen dan tijdelijk beelden worden vastgelegd. Deze opnames zijn voor onderwijskundige doeleinden en vallen dan ook niet onder de privacywet.
Voor het gebruik van beeldmateriaal waar toestemming voor is gegeven, geldt: er zal terughoudend worden omgegaan met foto's en video's van leerlingen. Van ouders en leerlingen die beeldmateriaal maken tijdens school activiteiten verwachten we dat zij terughoudend om gaan met het publiceren van foto's.
Voor alle schoolterreinen geldt dat zowel in het schoolgebouw als op het schoolplein het verboden is te roken. Alberdingk Thijm Scholen staat voor een gezonde leefomgeving en ondersteunt daarmee de uitgangspunten van het landelijke initiatief Rookvrije Generatie.
7. Alberdingk Thijm Scholen
Basisscholen van de Alberdingk Thijm Scholen werken samen op gebied van onderwijs, bestuur en management. Hier vindt u de gegevens van het bestuur en een overzicht van alle scholen die onderdeel zijn van de Alberdingk Thijm Scholen.
Saskia Makker-Velthuis (bestuursvoorzitter) en Bart van den Haak
Postadres: Postbus 700, 1200 AS Hilversum
035 - 646 00 88
bestuur@atscholen.nl
www.atscholen.nl
Blaricum
KBS Bernardus
035 - 538 37 87
Eemnesserweg 18b, 1261 HG
www.kbsbernardus.nl
KBS De Pionier
035 - 523 32 07
Levensboom 8, 1261 MX
www.kbsdepionier.nl
Eemnes Hobbitstee
035 - 538 98 91
Aartseveen 70, 3755 VE
www.hobbitstee.nl
Mariaschool
035 - 533 41 10
Vierkante Bosje 35, 3755 BE
www.mariaschooleemnes.nl
Merlin
035 - 538 68 54
Aartseveen 72, 3755 VE Eemnes
www.merlin-eemnes.nl
Hilversum
Augustinusschool
035 - 621 64 30
Kloosterlaan 11, 1216 NH
www.augustinusschool.nl
C. Hummelingschool
035 - 685 08 13
P. Planciusplein 12, 1212 BW
www.hummelingschool.nl
IKC Bloemrijk (voorheen Paulusschool)
035 - 624 69 16
Irisstraat 2, 1214 ET
(vanaf mei 2025)
Junior Campus
tweetalig basisonderwijs
035 - 672 99 31
Prins Bernhardstraat 160, 1211 GK
www.basisschooljuniorcampus.nl
KinderCampus
035 - 646 94 21
W. Bontekoestraat 34, 1212 CB
www.kindercampus.nl
Montessorischool Centrum
035 - 624 75 97
Naarderstraat 100, 1211 AM
www.montessorischool-centrum.nl
Montessorischool Zuid
035 - 621 50 57
J.P. Coenstraat 41, 1215 KN
www.montessorischool-zuid.nl
Paulusschool
035 - 624 69 16
Neuweg 96A, 1214 GX
www.paulusschoolhilversum.nl
Titus Brandsmaschool
035 - 685 88 96
Lopes Diaslaan 87, 1222 VC
www.titus-brandsmaschool.nl
De Wilge
035 - 685 40 74
Cornelis Drebbelstraat 64, 1222 SC
www.dewilge.nl
De Wilgetoren
035 - 642 42 69
Kamerlingh Onnesweg 2, 1223 JK
www.dewilgetoren.nl
Laren
De Binckhorst-St. Jan
035 - 538 25 01 Eemnesserweg 17,
1251 NA
www.debinckhorst.nl
Wijdemeren
Joseph Lokinschool
035 - 656 13 70
Hollands End 8
1244 NR Ankeveen
www.josephlokinschool.nl
Jozefschool
0294 - 25 33 36
Dammerweg 7
1384 GM Nederhorst den Berg
www.jozefschoolndb.nl
St. Antoniusschool
035 - 656 10 67
Zuidsingel 50
1241 HC Kortenhoef
www.antonius-kortenhoef.nl
www.atkinderopvang.nl
Locaties Peuteropvang
KinderCampus
Bontekoestraat 34
1212 CB Hilversum
peuteropvang@kindercampus.nl
Joseph Lokin
Hollands End 8
1244 NR Ankeveen
peuteropvang@josephlokinschool.nl
Vlindertuin
Lopes Diaslaan 87
1222 VC Hilversum
peuteropvang@titus-brandsmaschool.nl
Locaties Buitenschoolse opvang
Kindercampus
Bontekoestraat 34
1212 CB Hilversum
bso@kindercampus.nl
Joseph Lokin
Hollands End 8
1244 NR Ankeveen
bso@josephlokinschool.nl
BSO de Bincken
Kerklaan 29
1251 JS Laren
bso@debinckhorst.nl
06-156 789 75
Naar de middelbare school?
Bij Alberdingk Thijm Scholen gunnen we iedere leerling een droom. Een duidelijk beeld over jezelf in de toekomst. Om naar toe te werken. Om voor te gaan. Natuurlijk komen dromen niet zomaar uit. Daarom helpen we je om te vertrouwen op je eigen kunnen, om stap voor stap je weg te vinden en om jouw persoonlijke doelen dichterbij te brengen. Zodat je het mooist mogelijke kunt bereiken wat je in je hebt. Want daar gaat het om.
Na de basisschool op zoek naar een middelbare school? Alberdingk Thijm Scholen biedt voortgezet onderwijs op alle niveaus. Kom langs tijdens de open dagen of kijk op de website: www.atscholen.nl
GYMNASIUM/ATHENAEUM/HAVO
Alberdingk Thijm College
Sfeervol en ICT-rijk
T: 035 - 672 99 00
Locatie: Laapersveld 9, 1213 VB Hilversum
www.atchilversum.nl
IB MYP/VWO/HAVO
Laar & Berg
Learn. Discover. Inspire.
T: 035 - 539 54 22
Locatie: Langsakker 4, 1251 GB Laren
www.laarenberg.nl
IB MYP/DP
International School Hilversum
Learning Through Diversity
T: 035 - 672 99 31
Locatie: Emmastraat 56, 1213 AL Hilversum
www.ishilversum.nl
IB MYP
International School Laren
Unlocking Potential, Embracing Change
T: 035-5395422
Locatie: Langsakker 4, 1251 GB Laren
www.islaren.nl
MAVO/HAVO
St. Aloysius College
De leerling in beeld
T: 035 - 624 74 81
Locatie: Schapenkamp 200, 1211 PB Hilversum
www.hetalc.nl
MAVO
Alberdingk Thijm Mavo
Vernieuwend Onderwijs
T: 035 - 647 98 43
Locatie: Van Linschotenlaan 503, 1212 GG Hilversum
www.alberdingkthijmmavo.nl
VMBO
Groot Goylant
Vmbo met ambitie
T: 035 - 685 00 14
Locatie: Van Linschotenlaan 501, 1212 GG Hilversum
www.grootgoylant.nl
VMBO 3 + 4
Mediaschool Hilversum
T: 035 - 712 35 45
Locatie: Prins Bernhardstraat 160, 1211 GK Hilversum
www.mediaschoolhilversum.nl